Wednesday, April 23, 2014

GST, TOK MAT MASLAN PUNYA PENJELASAN SUPERB ! SEBARKAN..

6 comments:

Tok Penghulu said...

Orang Malaysia , gaji nak tinggi , kerja malas , cukai tak mau bayar . semua nak free . Lama lama kerajaan boleh lingkop .

.

RR said...

tokmat tipu, atau mungkin dia tak pernah tahu. ini puncanya penjelasan GST dikatakan tak jelas, kabur... hakikatnya semua negara yg laksana GST akan alami inflasi di tahun pertama perlaksanaan.

rujuk sini:
http://1.bp.blogspot.com/-GU01xy6ApQw/U1DoBW1ddBI/AAAAAAAAfrc/-cipzZ8GVNE/s1600/gst-malaysia-2.png

bukan semua cukai jualan 10%, kebanyakan barangan harian (processed foods -mcm maggi, sardin, krimer, kicap/cuka, teh/kopi dll), buah2an import dan barang pembinaan (batu-bata, jubin, atap dll) SEKARANG SALES TAXNYA CUMA 5%... bila GST dilaksanakan pada kadar 6% dah tentu harganya meningkat.

rujuk sini:
http://malaysiantax.com/attachments/Malaysian-tax-PUA-355-Sales-Tax-2.pdf

barangan 10% cuma barang2 yg dibeli sebulan/setahun sekali. sepatutnya penjelasan GST kena berpijak ke bumi nyata... terangkan terus kemungkinan ada kenaikan harga & usaha untuk stabilkan balik inflasi dalam masa setahun mcm kanada & australia buat.

terangkan apa langkah2 yg akan diambil oleh kerajaan unt atasi semua tu bukan playsafe dgan penerangan yg syok sendiri.

tq... just saying~ ;-)

Anonymous said...

hal GST ni bukan apa, pembangkang punya keja untuk huru harakan Negara, semua yang baik dijadikan issue, kenapa rakyat Selangor tak mau bangun buat referendum menolak kerajaan Selangor sekarang, masaalah air, masaalah rumah disuruh sewa saja, masaalah kotor, masaalah banjir, tolak PR anbil BN...tak kan tak Nampak beza masa BN dulu dan PR sekarang, kalau nak di kata bala Allah, tak mau percaya sebab Selangor dah di rasuk dengan LBGT,pluralism, liberism,sex bebas, rumah urut, arak, ugama semua sama, entah apa lagi...so fikirlah...BN bukan semuanya baik, tapi boleh dibaiki, tidak sombong dan bongkak, dengar cakap anwar dan kuncu kuncu dia semuanya berbau sombong dan bongkak..so fikirkan lah..

Anonymous said...

Harga pasti lebih murah. Cukai jualan 6% bukan persoalaan utama. Jgn lupa ada cukai brg 10% yg tersedia dlm kos brg harini. Maknanya satu brg sekarang dikenakan cukai 16% tanpa pengguna sedari. Dengan penyeragaman cukai. Cukai brg akan jatuh 4%. Tapi maksud hasil kjaan kurang sbb ia akan tingkat ekonomi selain beri imbangan pd akaun syarikat terbabit. Ini sbhgn dari sasaran menaikan KDNK utk dpt taraf negara maju.

Jack said...

GST adalah sistem cukai yang paling adil sedia ada yg terdapat dalam dunia kini. Maka sebab itu, lebih daripada 100 negara mengamalkannya. Kita menangguh penggunaan kerana mentaliti kita adalah mentaliti adalah subsidi. Juga kerana desakan dari peniaga2 terutama Cina yg mengaut untung berlipat ganda dr cukai tersorok dn lopong2 cukai pendapatan.

Mael Hashim said...

nak tunggu betul tak akan ada penurunan harga pada 40 peratus barang , dan tidak ada kenaikan pada 40 peratus lagi barangan. kurang yakin bahawa kerajaan akan melaksana mekanisma mempastikan penurunan harga barang. pembekal mesti dah sedia dengan alasan untuk menaikkan harga. setakat ini tidak ada kenyataan atau janji dari kerajaan bahawa harga barang akan turun, yang ada hanya andaian dari kajian.